een theatergroep

Voor theatergroepen en toneelverenigingen kunnen wij het volgende betekenen:

  • regisseur
  • schrijver
  • gast-regisseur
  • af-regisseren
  • dramaturg
  • theaterdocent

Regisseur
Als regisseur voor het jeugdtoneel heb ik 18 jaar ervaring. Bij verschillende jeugdtoneelverenigingen heb ik theaterles gegeven. Het doel is altijd tweeledig: procesgericht en productgericht.

Procesgericht
Door toneelles leren kinderen hun theatervaardigheden ontwikkelen. Zij leren hoe een scène vormgegeven moet/kan worden, hoe je een scène opbouwt, hoe je met elkaar samenspeelt.

Productgericht
Vervolgens maken we met elkaar een voorstelling en worden de vaardigheden die aangeleerd zijn, ingezet om een mooie eindvoorstelling neer te zetten.

Daarnaast ontwikkelen de kinderen ook hun sociaal-emotionele vaardigheden. Ik merk dat kinderen die wekelijks toneelles volgen, minder onzeker worden als ze voor een groep zich moeten presenteren, ze krijgen meer (zelf)vertrouwen, leren te improviseren als iets niet helemaal gaat zoals gepland. Deze vaardigheden zijn vanzelfsprekend niet alleen in te zetten tijdens de toneelvoorstelling.

Schrijver
De afgelopen 18 jaar heb ik zo’n 10 jeugdtoneelvoorstellingen geschreven, altijd afgestemd op (de wensen van) de groep die het verhaal gaan spelen. Oftewel: de spelers mogen aangeven welke ideeën zij hebben voor de voorstelling, waar het verhaal over zou moeten/kunnen gaan, en welke rol zij daar zelf in willen gaan spelen. Vervolgens ga ik met deze ideeën aan de slag en maak ik er één goedlopend verhaal van, met goedlopende en humorvolle teksten.

Gast-regisseur
Toneelverenigingen huren mij in als gast-regisseur. Doel daarvan is dat de spelersgroep én hun regisseur een frisse kijk van mij als gast-regisseur op het verhaal en de voorstelling krijgen. Het repetitieproces én de te maken voorstelling krijgen daardoor een extra ‘boost’!

Af-regisseren
Als een voorstelling bijna klaar is, kom ik de voorstelling af-regisseren: de puntjes op de i, het laatste stukje vóór de première.

Dramaturg
Waarom maakt een regisseur bepaalde keuzes? Waarom laat een regisseur een speler dít doen, en niet dát? Welke gedachten zitten er achter de keuzes van de regisseur. Als dramaturg kom ik aan zowel de regisseur als de spelers vragen: ‘Waarom?’ Op die manier worden spelers en regisseur zich bewust van de reden van wat ze doen.

Theaterdocent
Als theaterdocent wordt ik door spelersgroepen met name ingehuurd aan het begin van het repetitieproces, om de theatervaardigheden te vergroten. Vervolgens gaat de eigen regisseur aan de slag met de toneeltekst.